MOZAIKA | IDEA
81
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-81,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

IDEA

_MG_2442 (1)

RELACJE

Autentyczne relacje to dla nas podstawa działań naszej szkoły. Uważamy, że poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego jest pierwszym i najważniejszym warunkiem do tego, aby dzieci były otwarte na naukę nowych rzeczy.

 

EMPATYCZNA KOMUNIKACJA

Inspirujemy się założeniami NVC (empatycznej komunikacji) jako sposobu głębszego rozumienia siebie i innych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, konfliktami i budowania dobrych relacji. W Mozaice jest miejsce na to, aby widzieć siebie w różnych sytuacjach, również tych konfliktowych. Konflikty są dla nas szansą na pogłębienie relacji. Staramy się, aby dorosły był mediatorem, który wysłuchuje i nie narzuca rozwiązań, a pomaga dzieciom je odnaleźć.

Mozaikowa kadra rozwija się w obszarze empatycznej komunikacji uczestnicząc w szkoleniach, warsztatach, superwizjach, pod okiem wykwalifikowanych trenerów oraz praktyków współpracujących ze szkołami.

 

OTWARTOŚĆ na różnorodność

Chcemy, aby w Mozaice każdy czuł się ok takim, jaki jest. Staramy się wspierać postawy tolerancji, szacunku pomimo różnic i wrażliwości na jakkolwiek rozumianą “inność”. Wierzymy, że otwartość i brak uprzedzeń są niezwykle ważne w dzisiejszej rzeczywistości.

 

 

PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI

Chcemy wyposażyć młodych ludzi w praktyczne umiejętności potrzebne do satysfakcjonującego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości (wiedza o sobie samym,  umiejętność komunikowania potrzeb  i rozumienia emocji, kreatywność, krytyczne myślenie, przedsiębiorczość).

 

OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE

Zamiast standardowego oceniania stosujemy  Ocenianie Kształtujące, będące rzetelną informacją zwrotną dotyczącą postępów ucznia, bez porównywania do reszty klasy. Mozaikowa kadra jest w procesie pogłębiania wiedzy dot. OK i wykorzystania praktycznych OK narzędzi (m.in. ocena koleżeńska, samoocena, określanie celów, kryteria sukcesu).

 

WSPÓŁPRACA

Stosujemy metody pracy przygotowujące do współdziałania w zespole poprzez metodę projektów (wewnątrz klasy, w obrębie kilku klas lub z zaangażowaniem całej szkoły). Współpraca jest dla nas dużo ważniejsza i cenniejsza niż rywalizacja.

 

 

 


 

 

 

TURKUSOWY model zarządzania

Fascynuje nas taka forma organizacji, gdzie społeczność zaangażowanych ludzi (organizatorki szkoły, nauczyciele, rodzice i dzieci) realizuje swój potencjał zgodnie z własnym wyborem i możliwościami oraz ma realny wpływ na to co dzieje się w Szkole.


 

Wszelkie autorskie, innowacyjne i niestandardowe inicjatywy witane są w Mozaice z entuzjazmem. Nie boimy się popełniania błędów, bez nich tworzenie czegoś nowego nie byłoby możliwe.  Szukamy sposobów na pracę projektową z uczniami, korelację przedmiotów, podążanie za zainteresowaniami uczniów, pracę w grupach gdzie są uczniowie w różnym wieku i na różnych poziomach edukacyjnych, oddawanie odpowiedzialności za proces uczenia się uczniom i wiele innych obszarów, które wykraczają poza sferę utartych rozwiązań.


 

Poszukujemy inspiracji oraz rozwiązań problemów czerpiąc z różnych nurtów, m.in. filozofii NVC, pedagogiki Jespera Juula, Marii Montessori, Korczaka, edukacji demokratycznej, szkół waldorfskich i wszelkich innych form tzw wolnej edukacji. Jednocześnie nie utożsamiamy się z jednym nurtem, sprawdzamy różne rozwiązania i przenosimy na grunt Mozaiki to, co uznajemy za ciekawe i możliwe do wykonania na dany moment. W efekcie Mozaika jest szkołą, gdzie realizujemy podstawę programową wg MEN, mamy podział na klasy, podręczniki, OK zeszyty, nie mamy prac domowych (lub bardzo niewiele – w postaci “wyzwań”), dzwonków, nie porównujemy i nie oceniamy uczniów w standardowy sposób (korzystamy z narzędzi Oceniania Kształtującego), staramy się w naszych uczniach widzieć przede wszystkim dzieci z ich potrzebami, indywidualnymi umiejętnościami  i możliwościami.

 

 

 

Drodzy Rodzice rozważający wybór Niepublicznej Szkoły Podstawowej Mozaika dla Was i Waszego dziecka – pamiętajcie, że:

  • Mozaika jest społecznością UCZĄCĄ SIĘ –> zapraszamy Was do wspólnej wędrówki, podczas której będziemy poszukiwać, sprawdzać, odrzucać i witać nowe rozwiązania, narzędzia, sposoby na edukację. Podczas tej drogi nie unikniemy BŁĘDÓW (są one dla nas cenną nauką i witamy je z otwartością).
  • Mozaika NIE JEST szkołą, która bierze udział w rankingach wskazujących “poziom wiedzy” uczniów, mierzony “starymi” narzędziami. Pomiar przyrostu wiedzy dzieci w Mozaice następuje naszymi, “nowymi” narzędziami, w dużej mierze z obszaru Oceniania Kształtującego (jesteśmy w trakcie wypracowywania procedur pomiaru przyrostu wiedzy na cały rok szkolny). Przede wszystkim chcemy w Mozaice uczyć dzieci umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu, wspierać dzieci w budowaniu relacji i zdobywania wiedzy o swoich mocnych stronach i zasobach.
  • od rodziców oczekujemy postawy otwartej i gotowej na wyzwania. Mozaika nie jest obietnicą gotowego produktu. Nasze założenia i idee są drogowskazem, który wytycza nam drogę rozwoju.

 

Czy jesteś gotowa/y na podjęcie wyzwania i wyruszenie z nami w podróż w poszukiwaniu nowych dróg edukacji? Jeśli TAK, zapraszamy do kontaktu : mozaika.bialystok@gmail.com