STATUT

STATUT NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ MOZAIKA W BIAŁYMSTOKU

ROZDZIAŁ I 

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Szkoła nosi nazwę: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Mozaika w Białymstoku; Szkoła może używać skróconej nazwy: Szkoła Mozaika w Białymstoku albo Szkoła Mozaika.
  2. Szkoła jest niepubliczną ośmioletnią szkołą podstawową w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe.
  3. Siedzibą Szkoły jest miasto Białystok – Szkoła mieści się w budynku przy ulicy Mickiewicza 50 w Białymstoku. 
  4. Osobą prowadzącą Szkołę jest Fundacja Gra w Klasy z siedzibą w Białymstoku.
  5. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Podlaski Kurator Oświaty. 
  6. Szkoła realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, ustalone dla szkół publicznych, a także zasady oceniania, określone w niniejszym statucie. 
  7. Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych; wydaje świadectwa na zasadach określonych w odrębnych przepisach. 
  8. Ilekroć w statucie jest mowa o: 
  1. rodzicach, należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych dziecka;
  2. uczniach, należy przez to rozumieć uczniów i uczennice Szkoły. 

Cele i zadania Szkoły

§ 2

  1. Głównym celem Szkoły jest wspieranie ucznia na drodze indywidualnego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem takich obszarów, jak: empatia, współpraca, krytyczne myślenie, kreatywność oraz  odpowiedzialność, a także przygotowanie do funkcjonowania w zmieniającym się świecie, rozbudzenie chęci do dalszej nauki i podejmowania wyzwań. 
  2. Szkoła realizuje swój cel poprzez: 
  1. wspieranie osobistego rozwoju ucznia, stworzenie warunków, które pozwolą rozwijać jego naturalne talenty, zainteresowania i pasje, a także odnaleźć własną drogę; 
  2. kształtowanie u uczniów postaw zapewniających dalszy rozwój indywidualny i społeczny; 
  3. wspieranie procesu kształtowania się u uczniów takich cech osobowości, jak: uczciwość, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, samodzielność w myśleniu i działaniu, kreatywność, przedsiębiorczość, pomoc uczniom, by wyrośli na ludzi wrażliwych, otwartych, umiejących wyrażać samych siebie i uwzględniać potrzeby otaczającego ich świata; 
  4. respektowanie prawa uczniów do samodzielnego poszukiwania rozwiązań, dokonywania wyborów, popełniania błędów; 
  5. kształtowanie u uczniów chęci podejmowania inicjatyw oraz umiejętności pracy w zespole; 
  6. wychowywanie w duchu tolerancji; 
  7. wspieranie w uczniach naturalnej chęci poznawania świata; 
  8. motywowanie i inspirowanie uczniów do samodzielnych działań, przemyśleń, wysnuwania wniosków; 
  9. rozwijanie umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym; 
  10. wykształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi; 
  11. przygotowanie uczniów do samodzielnego i świadomego kształcenia się; 
  12. kształtowanie u uczniów właściwego odbioru i wykorzystania mediów; 
  13. rozwijanie ciekawości poznawczej i wrażliwości na piękno otaczającego nas świata; 
  14. przekazywanie uczniom wiedzy na temat dbałości o zdrowie własne i innych ludzi, zachęcanie do prowadzenia zdrowego stylu życia, sposobu odżywiania; 
  15. przekazywanie wartości zgodnych z ideą jedności z naturą;
  16. wspieranie dzieci na drodze indywidualnego rozwoju, zgodnie z własnym tempem i kompetencjami;
  17. tworzenie przyjaznego środowiska, w którym szanuje się dziecko, jego zdanie i wybory;
  18. propagowanie empatycznej komunikacji jako narzędzia do budowania relacji; 
  19. wspieranie u uczniów rozwoju takich kompetencji, jak:
  1. kreatywność, 
  2. samodzielne, krytyczne myślenie,
  3. poczucie sprawczości, decyzyjności,
  4. odpowiedzialność osobista i społeczna,
  5. umiejętność współpracy w grupie (zespole), 
  6. tworzenie zespołów opartych na współpracy,
  7. nieskrępowana twórczość,
  8. przedsiębiorczość (w działaniu).
  1. tworzenie środowiska współpracujących nauczycieli, którym przyświeca cel budowania autentycznych relacji z uczniami, rodzicami i sobą nawzajem;
  2. propagowanie wyżej wymienionych idei wśród lokalnej społeczności, a szczególnie w placówkach edukacyjnych (inspirowanie do zmian).

ROZDZIAŁ II

Prowadzenie Szkoły

§ 3

  1. Szkołę prowadzi i jej majątkiem zarządza Fundacja Gra w Klasy, KRS 0000669761, z siedzibą w Białymstoku.
  2. Fundacja Gra w Klasy będąca osobą prowadzącą  Szkołę Mozaika w Białymstoku: 
  1. nadaje Szkole statut i wprowadza w nim zmiany; 
  2. powołuje i odwołuje organ zarządzający Szkołą (Dyrektora Szkoły);  
  3. zatwierdza wysokość czesnego i innych opłat; 
  4. zatwierdza preliminarz wydatków Szkoły; 
  5. rozpatruje wnioski Dyrektora Szkoły w sprawach nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami pedagogicznymi i niepedagogicznymi, ich wynagradzania i premiowania; 
  6. zatwierdza uchwały Rady Pedagogicznej w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych; 
  7. zatwierdza regulacje wewnętrzne dotyczące pracy Szkoły; 
  8. zatwierdza program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły; 
  9. rozstrzyga w kwestiach spornych między organami Szkoły, a także między rodzicami a Szkołą,
  10. podejmuje decyzje w innych sprawach dotyczących Szkoły, niebędących w kompetencji innych organów.

ROZDZIAŁ III

Organy Szkoły

§ 4

Organami szkoły są: 

  1. Dyrektor Szkoły;
  2. Rada Pedagogiczna,
  3. Rada Rodziców,
  4. Samorząd Uczniowski.

§ 5

  1. Zadaniem Dyrektora Szkoły jest zarządzanie Szkołą; Dyrektor Szkoły w szczególności:
  1. nadzoruje realizację zadań Szkoły; 
  2. sprawuje nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem Szkoły od strony organizacyjnej, technicznej i formalnej; 
  3. zarządza pracownikami Szkoły oraz sprawuje nadzór nad pracą całego personelu; 
  4. dba o rozwój pracowników; 
  5. rekrutuje personel; 
  6. uczestniczy w spotkaniach z rodzicami;  
  7. nawiązuje współpracę z organizacjami, instytucjami i firmami zewnętrznymi;
  8. dba o dobry wizerunek Szkoły; 
  9. prowadzi rozmowy z potencjalnymi uczniami oraz ich rodzicami, podpisuje umowy; 
  10. informuje Zarząd Fundacji Gra w Klasy o bieżącej działalności Szkoły. 
  11. Dyrektor Szkoły w zakresie dydaktyki w szczególności:
  1. sprawuje nadzór pedagogiczny; 
  2. po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w Szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania;
  3. po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, na podstawie propozycji nauczycieli lub zespołów nauczycieli, ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący w danej klasie;
  4. obserwuje zajęcia lekcyjne oraz pozalekcyjne (kontroluje prowadzenie przez nauczycieli dokumentacji w tym zakresie), czuwa nad jakością wszystkich zajęć prowadzonych w Szkole; 
  5. prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz spotkania z nauczycielami – omawia zagadnienia programowe, merytoryczne, wychowawcze i organizacyjne; 
  6. wspomaga nauczycieli w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktycznej i wychowawczej; 
  7. prowadzi dokumentację związaną z awansem zawodowym nauczycieli;  
  8. poszukuje nowych rozwiązań dotyczących spraw dydaktycznych, organizacyjnych i promocji Szkoły, a także wdraża je;  
  9. ustala tygodniowy rozkład zajęć;
  10. zatwierdza dokumentację IPET;
  11. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 
  1. Dyrektor Szkoły może wyznaczyć zastępcę lub zlecić część obowiązków innej osobie posiadającej odpowiednie kwalifikacje.
  2. Dyrektor Szkoły może przedstawiać osobie prowadzącej Szkołę wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności może wnioskować o zmiany w statucie Szkoły.

§ 6

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły, w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły. 
  2. Radzie Pedagogicznej przewodniczy i kieruje jej pracami Dyrektor Szkoły.
  3. Zebrania Rady Pedagogicznej zwołuje jej przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek minimum 1/3 jej członków. 
  4. Rada Pedagogiczna pracuje zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem. 
  5. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane przez osobę wyznaczoną przez przewodniczącego Rady.
  6. Do zadań Rady Pedagogicznej należy w szczególności: 
  1. określanie sposobu realizacji zatwierdzonego programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły; 
  2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w Szkole;  
  3. przygotowanie projektu programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły; 
  4. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia uczniów z listy uczniów Szkoły; 
  5. podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów Szkoły. 
  6. Rada Pedagogiczna może przedstawiać Dyrektorowi Szkoły oraz osobie prowadzącej Szkołę wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności może wnioskować o zmiany w statucie Szkoły.

§ 7

Rada Rodziców 

  1. Rada Rodziców jest organem opiniodawczym reprezentującym ogół rodziców uczniów.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzi po co najmniej jednym przedstawicielu rodziców poszczególnych grup (klas), wybranych w tajnych wyborach przez zebranie tych rodziców. Rodzice mogą zdecydować o innym składzie Rady.
  3. Rada Rodziców może ustalić swój regulamin. Regulamin Rady nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły.
  4. Do zadań Rady Rodziców należy przedstawianie Dyrektorowi Szkoły oraz Radzie Pedagogicznej wniosków i opinii we wszystkich sprawach Szkoły.
  5. Decyzje w sprawach wniesionych przez Radę Rodziców podejmuje Dyrektor Szkoły. 
  6. Rada Rodziców może wnosić propozycje zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym Szkoły.
  7. Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim w rozwiązywaniu spraw szkoły.

§ 8

Samorząd Uczniowski 

  1. Samorząd Uczniowski jest organem opiniodawczym reprezentującym społeczność uczniów. 
  2. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły. 
  3. Samorząd Uczniowski może wybierać swoich przedstawicieli lub działać jako całość (wszyscy uczniowie). Samorząd wybiera swego Przewodniczącego. 
  4. Zasady działalności Samorządu Uczniowskiego i sposób wyboru jego przedstawicieli określa regulamin Samorządu Uczniowskiego uchwalony przez Samorząd po zaopiniowaniu przez Dyrektora Szkoły. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły. 
  5. Opiekunem Samorządu Uczniowskiego jest nauczyciel Szkoły. 
  6. Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy przedstawianie Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców wniosków i opinii we wszystkich sprawach Szkoły. 

ROZDZIAŁ IV

Organizacja Szkoły

§ 9

  1. Nauka w Szkole jest odpłatna, zgodnie z zasadami zawartymi w dalszej części statutu Szkoły.  
  2. Zajęcia edukacyjne odbywają się w dostosowanych do tego celu pomieszczeniach.
  3. Zajęcia edukacyjne, których program to umożliwia, mogą być realizowane poza murami Szkoły, na podwórzu Szkoły i w instytucjach i miejscach, w których dany temat może być doświadczony empirycznie.
  4. W Szkole mogą być wprowadzone innowacyjne programy pedagogiczne – po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, akceptacji osoby prowadzącej Szkołę i dopuszczeniu przez Dyrektora Szkoły.
  5. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest grupa licząca nie więcej niż 16 uczniów (grupy mogą być nazywane klasami); w sytuacjach szczególnych osoba prowadząca Szkołę ma prawo wyrazić zgodę na zwiększenie liczebności grupy (klasy). 
  6. Szkoła realizuje cele i zadania statutowe z wykorzystaniem wszystkich dostępnych form pracy z uczniem, osiągnięć nowoczesnej dydaktyki.
  7. Zajęcia w Szkole prowadzone są:
  1. w systemie klasowo-lekcyjnym: w klasach I-III podziału czasu na poszczególne zajęcia edukacyjne dokonuje nauczyciel prowadzący, w klasach IV-VIII godzina lekcyjna trwa 45 min. Dopuszcza się – za zgodą Dyrektora Szkoły, prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, przy zachowaniu ogólnego tygodniowego czasu zajęć, ustalonego w tygodniowym rozkładzie zajęć; 
  2. w formie zajęć zestawionych w blok przedmiotowy, w ramach którego jest prowadzone zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji celów kształcenia i treści nauczania wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz zachowania wymiaru godzin poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, wynikającego z ramowego planu nauczania;
  3. w strukturach międzyklasowych; 
  4. w formie innych zajęć niż obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w szczególności: takich, jak: zajęcia dodatkowe (tj. zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania), koła przedmiotowe, koła zainteresowań, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, inne formy zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  5. w systemie wyjazdowym o strukturze klasowej lub międzyklasowej, w szczególności w formie wycieczek, obozów naukowych, białych i zielonych szkół, wymian międzynarodowych;
  6. w toku indywidualnego nauczania, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  7. w ramach spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą (w tzw. edukacji domowej), zgodnie z odrębnymi przepisami;
  8. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Dyrektor Szkoły może wzbogacić proces dydaktyczny o inne formy zajęć, niewymienione w ustępie 8.
  2. Tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora Szkoły, określa harmonogram zajęć w tygodniu.
  3. Szkoła w miarę możliwości zapewnia uczniom dostęp do Internetu, zabezpieczając dostęp do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.  
  4. Szkoła stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych, w szczególności uwzględnia terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich oraz przepisy dotyczące dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 
  5. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza; dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w Szkole umieszcza się w kalendarzu roku szkolnego ogłoszonym przez Dyrektora Szkoły.
  6. Nauka języka angielskiego odbywa się od klasy I Szkoły. 
  7. Szkoła prowadzi świetlicę szkolną. Opłata za pobyt ucznia w świetlicy jest wliczona w czesne. 
  8. Spotkania wychowawców klas z rodzicami powinny odbywać się przynajmniej dwa razy w roku szkolnym. Spotkania mogą odbywać się częściej, wg potrzeb.      
  9. W Szkole respektowane są następujące zasady współpracy Szkoły z rodzicami:
  1. wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych;
  2. wzajemne zaufanie, szacunek, otwartość, życzliwość i zaangażowanie;
  3. partnerstwo i dialog;
  4. wykorzystywanie różnorodnych form aktywności;
  5. dbałość o rzetelny, wzajemny przekaz informacji.
  6.  Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, kształcenia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci między innymi poprzez:
  1. informowanie rodziców o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych realizowanych w Szkole i klasie;
  2. informowanie rodziców o potrzebie i formach objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  3. zapoznanie rodziców oraz uczniów ze szczegółowymi warunkami i sposobem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
  4. informowanie rodziców o postępach w nauce, zachowaniu i potencjalnych przyczynach trudności szkolnych ich dzieci;
  5. udzielanie  rodzicom porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia ich dzieci;
  6. usprawiedliwianie nieobecności uczniów w szkole – rodzice mają obowiązek usprawiedliwić nieobecność swojego dziecka w Szkole przez dziennik elektroniczny, ewentualnie dodatkowo w innej pisemnej formie uzgodnionej z wychowawcą klasy; w uzasadnionych przypadkach rodzice mają prawo zwolnić swoje dziecko z danych zajęć lekcyjnych przez dziennik elektroniczny, ewentualnie poprzez wiadomość tekstową, tak by był pisemny ślad tej informacji; 
  7. prawo wglądu rodziców do materiałów, na podstawie których nastąpiła ocena postępów w nauce jego dziecka z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
  8. W Szkole stosuje się przepisy w sprawie:
  1. zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
  2. warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
  3. indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
  4. W Szkole wprowadzone są standardy ochrony małoletnich, o których mowa w ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

§ 10

W przypadkach określonych w ustawie Prawo oświatowe Szkoła organizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z następującymi zasadami:

  1. decyzję o organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość podejmuje Dyrektor Szkoły, stosownie do wytycznych osoby prowadzącej Szkołę, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  2. do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są wykorzystywane platformy edukacyjne, w szczególności Google Classroom; 
  3. zajęcia edukacyjne mogą przyjmować formę zajęć synchronicznych, realizowanych w czasie rzeczywistym (online) albo zajęć asynchronicznych, polegających na udostępnieniu materiałów i zadań do samodzielnej realizacji przez uczniów, z uwzględnieniem łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia; 
  4. podczas realizacji przez Szkołę zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele są zobowiązani do prowadzenia zajęć zgodnie z planem lekcji oraz monitorowania postępów uczniów;
  5. nauczyciele przygotowują i udostępniają uczniom materiały dydaktyczne oraz przeprowadzają konsultacje online dla uczniów, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia;
  6. uczniowie mają obowiązek uczestniczenia w zajęciach zdalnych oraz wykonywania przydzielonych zadań i prac domowych, zobowiązani są do logowania się na platformie edukacyjnej i aktywnego udziału w lekcjach online;
  7. postępy uczniów są oceniane na podstawie aktywności online (w tym logowań i pobrań materiałów), wykonanych zadań oraz testów przeprowadzanych w formie zdalnej;
  8. w szczególnych przypadkach nauczyciel może zorganizować konsultacje indywidualne online;
  9. szkoła zapewnia bezpieczeństwo danych osobowych uczniów i nauczycieli, zgodnie z przepisami RODO; platformy i narzędzia wykorzystywane do nauki zdalnej są wybierane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa cyfrowego;
  10. szkoła zobowiązuje się do informowania rodziców o postępach uczniów, zmianach w organizacji zajęć oraz do przekazywania materiałów potrzebnych do wspierania nauki na odległość.

§ 11

  1. Przyjęcie ucznia do Szkoły następuje na podstawie umowy o świadczenie usług edukacyjnych w Niepublicznej Szkole Podstawowej Mozaika w Białymstoku, zawieranej pomiędzy rodzicami uczniów, a osobą prowadzącą Szkołę – Fundacją Gra w Klasy. 
  2. Warunkami przyjęcia ucznia do Szkoły są: 
  1. pozytywna opinia z rozmowy wstępnej Dyrektora Szkoły (bądź osób przez niego wyznaczonych) z rodzicami;
  2. spełnienie tzw. dojrzałości szkolnej, która jest sprawdzana podczas rozmowy wstępnej ucznia z Dyrektorem Szkoły, bądź osobami przez niego wyznaczonymi; 
  3. dostarczenie kopii świadectwa szkolnego (od klasy II);
  4. wpłacenie opłaty wstępnej;
  5. podpisanie przez rodziców umowy, o której mowa w ust. 1. 
  1. Pierwszeństwo w przyjęciu do klasy I ma rodzeństwo uczniów Szkoły pod warunkiem uzyskania pozytywnego wyniku rozmowy wstępnej i spełnienia tzw. dojrzałości szkolnej. 
  2. Szkoła zastrzega sobie prawo nieprzyjęcia dziecka o specjalnych potrzebach, jeśli nie jest możliwe zabezpieczenie przez Szkołę tych potrzeb.

ROZDZIAŁ V

Prawa i obowiązki pracowników Szkoły

§ 12

  1. Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły są zatrudniani zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności Kodeksem pracy. 
  2. Prawa i obowiązki nauczycieli określają przepisy ustaw Kodeks pracy i Karta Nauczyciela (do nauczycieli zatrudnionych bez względu na wymiar zatrudnienia, mają zastosowanie przepisy art. 6, art. 6a, art. 9, art. 11a, art. 26, art. 63 i art. 75-85z ustawy Karta Nauczyciela, do nauczycieli zatrudnionych w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, mają zastosowanie przepisy art. 9a-9i, art. 22 ust. 3 i 4, art. 49 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 51, art. 70a ust. 4 i 7, art. 86, art. 88, art. 88a i art. 90 oraz przepisy wydane na podstawie art. 70a ust. 9 ustawy Karta Nauczyciela, w szczególności odpowiednie przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej i awansu zawodowego nauczycieli).
  3. Do obowiązków nauczyciela w szczególności należy: 
  1. realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych mu klasach wg jego najlepszej wiedzy i woli, a także – zgodnie z kompetencjami – realizacja innych zadań Szkoły, obecność na dyżurach; 
  2. systematyczne pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych; 
  3. uczestnictwo w zebraniach Rady Pedagogicznej i zebraniach rodziców; 
  4. przestrzeganie kultury współżycia w odniesieniu do członków społeczności szkolnej. 
  5. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za: 
  1. poziom nauczania i – współodpowiedzialnie z rodzicami uczniów – za poziom wychowania powierzonych mu uczniów; 
  2. życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć w Szkole i organizowanych przez Szkołę poza Szkołą, a także podczas przerw międzylekcyjnych;  
  3. powierzone mu mienie.
  4. Nauczyciel ma w szczególności prawo do: 
  1. formułowania i realizacji autorskich programów nauczania, po ich dopuszczeniu do użytku w szkole przez Dyrektora Szkoły; 
  2. decydowania o używanych podręcznikach w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły;
  3. swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru używanych środków dydaktycznych; 
  4. oceniania uczniów zgodnie z ich postępami i zachowaniem, z uwzględnieniem zasad określonych w statucie Szkoły. 
  5. Do obowiązków nauczyciela wychowawcy w szczególności należy: 
  1. organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w grupie (klasie); 
  2. dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów; 
  3. stosowanie form motywowania uczniów, zgodnie z zasadami ustalonymi w Szkole; 
  4. przestrzeganie praw dziecka; 
  5. otaczanie każdego ucznia indywidualną opieką; 
  6. dbanie o porządek w salach, estetyczny wygląd pomieszczeń dydaktycznych i tablic informacyjnych oraz poszanowanie mienia szkolnego; 
  7. przygotowywanie materiałów i pomocy do zajęć dydaktycznych; 
  8. współpraca z nauczycielami uczącymi uczniów grupy (klasy) powierzonej jego opiece; 
  9. sprawowanie czynności opiekuńczych wobec uczniów, w tym pomoc w czynnościach dnia codziennego, o ile zachodzi taka potrzeba; 
  10. współpraca z rodzicami; 
  11. organizowanie zebrań i spotkań indywidualnych z rodzicami;  
  12. udział w zebraniach Rady Pedagogicznej, dniach otwartych i innych imprezach szkolnych; 
  13. współudział w organizowaniu i uczestnictwo w wycieczkach oraz zielonej szkole; 
  14. wykonywanie innych czynności powierzonych przez Dyrektora Szkoły.  
  1. Szkoła zatrudnia psychologa i pedagoga specjalnego. 
  2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
  2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
  3. udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
  5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  7. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  8. wspieranie nauczycieli i specjalistów w:
  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń  edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
  4. współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
  1. rekomendowaniu Dyrektorowi Szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu Szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  2. prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  3. rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
  4. określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
  1. współpraca z zespołem, złożonym z nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, którego zadaniem jest opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego  programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
  2. wspieranie nauczycieli i specjalistów w:
  1. rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
  3. dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
  4. doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
  1. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
  2. współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
  3. przedstawianie Radzie Pedagogicznej propozycji dotyczących doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.
  1. Szkoła może współpracować z mediatorem, który wspiera społeczność Szkoły w rozwiązywaniu konfliktów.
  2. Obowiązkiem pracowników niepedagogicznych Szkoły jest zapewnienie sprawnego działania Szkoły jako instytucji, utrzymanie jej i jej otoczenia w ładzie i czystości, a także dbałość o bezpieczeństwo uczniów. 
  3. Wszyscy pracownicy Szkoły mają prawo składać do Dyrektora Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły.

Prawa i obowiązki uczniów

§ 13

  1. Podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki w warunkach poszanowania godności osobistej. 
  2. Uczeń ma w szczególności prawo do: 
  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia; 
  2. życzliwego traktowania; 
  3. zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami; 
  4. jawnej i umotywowanej informacji zwrotnej odnośnie postępów w nauce  i zachowania; 
  5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów; 
  6. pomocy w przypadku trudności w nauce; 
  7. opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz do poszanowania jego godności osobistej; 
  8. wpływania na życie Szkoły przez działalność w Samorządzie Uczniowskim; 
  9. odwołania się do Podlaskiego Kuratora Oświaty od decyzji skreślenia z listy uczniów szkoły. 
  10. Do obowiązków ucznia w szczególności należy: 
  1. przestrzeganie postanowień zawartych w statucie Szkoły; 
  2. stosowanie się do poleceń Dyrektora Szkoły i nauczycieli, dotyczących realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły; 
  3. udział w zajęciach lekcyjnych oraz systematyczne przygotowywanie się do nich – każda nieobecność podczas ww. zajęć powinna być usprawiedliwiona przez rodziców; 
  4. współpraca z całą społecznością Szkoły w celu utrzymania dobrych relacji oraz swobodnej i bezpiecznej atmosfery pracy i przebywania w Szkole;
  5. szanowanie potrzeb innych;
  6. dbanie o wyposażenie Szkoły, o przestrzeń wokół siebie i o środowisko naturalne.
  1. Używanie telefonów komórkowych przez uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych jest dopuszczone w wyjątkowych sytuacjach za zgodą nauczyciela. 
  2. W Szkole stosuje się następujące środki zaradcze w razie utrudnionej współpracy z uczniem lub naruszenia przez ucznia statutu Szkoły:
  1. rozmowa z wychowawcą;
  2. rozmowa z Dyrektorem Szkoły; 
  3. rozmowa z rodzicami ucznia;
  4. skierowanie ucznia na rozmowę lub mediacje do mediatora bądź pedagoga, bądź psychologa;
  5. spotkanie w gronie: uczeń, rodzic(e) ucznia, wychowawca, Dyrektor Szkoły, w celu wypracowania indywidualnego kontraktu lub zasad dalszej współpracy;
  6. ustne upomnienie Dyrektora Szkoły; 
  7. pisemne upomnienie Dyrektora Szkoły; 
  8. pisemne ostrzeżenie Dyrektora Szkoły o możliwości skreślenia z listy uczniów.
  1. Od pisemnych środków zaradczych wymienionych w ust. 5 pkt 7-8, uczeń i jego rodzice mają prawo odwołać się do osoby prowadzącej Szkołę za pośrednictwem Dyrektora Szkoły w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisma w tej sprawie.
  2. Uczeń może być skreślony z listy uczniów Szkoły, o czym informacja zostanie przekazana oficjalną drogą do szkoły rejonowej lub szkoły wskazanej przez rodziców tego ucznia, z powiadomieniem w każdej sytuacji szkoły rejonowej, gdy podjęte środki zaradcze nie skutkują, a uczeń: 
  1. uniemożliwia prowadzenie zajęć albo 
  2. zagraża bezpieczeństwu lub zdrowiu innych uczniów, albo 
  3. pije alkohol, pali papierosy, używa środków odurzających, albo 
  4. kradnie, albo; 
  5. wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
  6. Niezależnie od przypadków, o których mowa w ust. 7, uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły w przypadku: 
  1. nieopłacenia przez rodziców czesnego (wpisowego) przez dwa kolejne miesiące albo
  2. niepodzielania przez rodziców ucznia założeń Szkoły, co utrudnia współpracę między rodzicami a Szkołą, albo
  3. nieuzyskania promocji do klasy programowo wyższej – gdy dla ucznia, który powtarza klasę w Szkole Mozaika, nie ma wolnego miejsca w klasie programowo niższej.
  1. Od decyzji w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów Szkoły uczniowi i jego rodzicom przysługuje odwołanie do Podlaskiego Kuratora Oświaty, w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji – za pośrednictwem Dyrektora Szkoły. 
  2. W przypadku naruszenia praw ucznia uczeń lub jego rodzice mogą złożyć skargę do Dyrektora Szkoły; Dyrektor Szkoły rozpatrują ją bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a o sposobie jej załatwienia informuje skarżącego. 
  3. W przypadku naruszenia praw ucznia przez Dyrektora Szkoły, uczeń lub jego rodzice mogą złożyć skargę do osoby prowadzącej Szkołę.
  4. Uczeń jest wspierany (motywowany) w:
  1. wysiłku, jaki wnosi w proces uczenia się i samorozwoju;
  2. osiąganiu osobistych sukcesów.
  3. Za wyjątkowo wyróżniającą postawę lub szczególne osiągnięcia uczeń otrzymuje podziękowania:
  1. od nauczyciela lub wychowawcy;
  2. od Dyrektora Szkoły wobec społeczności szkolnej;
  3. od Dyrektora Szkoły w formie listu do rodziców.
  4. Uczeń może zostać ponieść konsekwencje za: 
  1. zniszczenie mienia szkolnego (łącznie z obciążeniem finansowym jego rodziców za umyślnie spowodowane szkody;
  2. agresywne zachowanie wobec nauczycieli, pracowników Szkoły i uczniów;
  3. posiadanie i używanie środków uzależniających;
  4. samowolne opuszczenie terenu Szkoły w trakcie zajęć szkolnych.
  5. W szkole stosuje się w szczególności następujące formy rozwiązań trudnych sytuacji dotyczących ucznia:
  1. rozmowa wychowawcy z uczniem lub uczniami; 
  2. rozmowa z rodzicem (wychowawcy i/lub Dyrektora Szkoły – w zależności od sytuacji);
  3. mediacje; 
  4. spotkanie z rodzicami;
  5. spotkanie z uczniem i rodzicami. 
  6. Rozwiązania, o których mowa w ust. 13 i 15, zostają odnotowane w dzienniku Librus. 

ROZDZIAŁ  VI

Pozyskiwanie środków finansowych

§ 14

  1. Działalność Szkoły jest finansowana: 
  1. ze środków własnych osoby prowadzącej Szkołę; 
  2. z opłat wnoszonych przez rodziców (wpisowe i czesne); 
  3. z dotacji budżetu gminy, 
  4. z innych środków pozyskiwanych w sposób dopuszczony przepisami prawa (np. darowizny, dotacje, fundusze europejskie, pożyczki, kredyty). 
  1. Wysokość czesnego oraz wpisowego ustala osoba prowadząca Szkołę.
  2. Rodzice są zobowiązani do terminowego regulowania wpisowego – do 30 dni przed rozpoczęciem nauki, bądź w terminie umówionym z osobą prowadzącą Szkołę, a także terminowego regulowania czesnego, zgodnie z podpisaną Umową: 
  1. w 12 miesięcznych ratach – wpłaty miesięczne należy uiścić do 5 dnia każdego miesiąca od września do sierpnia danego roku szkolnego; opóźnienie we wniesieniu czesnego może się wiązać się z koniecznością zapłaty odsetek w wysokości ustawowej; 
  2. w 2 półrocznych ratach – pierwsza rata do 5 września, druga rata do 5 marca;
  3. jednorazowo do 5 września.
  4. W przypadku rezygnacji z nauki w Szkole lub skreślenia z listy uczniów Szkoły wpisowe i czesne za rozpoczęty miesiąc nauki nie podlegają zwrotowi, a niewpłacone należności za poprzednie okresy będą egzekwowane. 

ROZDZIAŁ VII

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

§ 15

Założenia ogólne i cele szkolnego oceniania

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczani oraz formułowaniu ocen.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w szczególności:
  1. formułowanie przez nauczycieli celów edukacyjnych i wymagań oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
  2. bieżące ocenianie z elementami oceny kształtującej (ustnej, pisemnej w zeszycie, przekazywanej poprzez dziennik Librus uczniom i rodzicom);
  3. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
  4. ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych, klasyfikowanie uczniów;
  5. ustalenie warunków poprawiania ocen.
  1. Podczas przekazywania oceny uwzględniony jest indywidualny potencjał każdego ucznia – ocena stanowi informację zwrotną, ukazującą uczniowi i jego rodzicowi, w jakim miejscu swojego procesu nauki i rozwoju uczeń aktualnie się znajduje. 
  2. Oceny w Szkole dzielą się na: bieżące – określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części zajęć edukacyjnych; śródroczne – mające na celu okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i ustalenie ocen zwanych śródrocznymi ocenami klasyfikacyjnymi; roczne – będące podsumowaniem osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym i służące ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych i końcowe oceny klasyfikacyjne.
  3. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
  4. W klasach I-III oraz w ocenianiu bieżącym i śródrocznym ocenianiu klasyfikacyjnym z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII, a także w śródrocznym i rocznym ocenianiu klasyfikacyjnym zachowania w klasach IV-VIII jest stosowane ocenianie kształtujące, w przypadku rocznego oceniania klasyfikacyjnego zachowania w kl. IV-VIII jest ono stosowane razem z ocenami sumującymi, zapisanymi w odpowiedniej skali ocen; roczne ocenianie z zajęć edukacyjnych jest ocenianiem sumującym, wyrażanym w odpowiedniej skali ocen. 
  5. Ocenianie kształtujące jest interaktywnym ocenianiem postępów ucznia i uzyskanego przez niego zrozumienia materiału dokonywanym tak, by móc określić, jak uczeń ma się dalej uczyć i jak najlepiej go nauczać. 
  6. W ocenianiu kształtującym przestrzega się zasad wzajemnej podmiotowości w nauczaniu i wychowaniu i uwzględnia trzy główne elementy:
  1. jasno określony cel;
  2. kryteria sukcesu;
  3. informację zwrotną.
  4. Ocenianie kształtujące ma na celu:
  1. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć i postępach edukacyjnych – może się odbywać: na bieżąco podczas lekcji w formie informacji ustnej lub pisemnej, na koniec każdego dnia zajęć w formie ustnej lub pisemnej, jako samoocena lub ocena koleżeńska, po zakończeniu partii materiału w formie pisemnej, na koniec każdego półrocza w zwięzłej i zrozumiałej dla ucznia formie pisemnej; 
  2. pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 
  3. motywowanie ucznia do dalszej pracy;  
  4. dostarczenie rodzicom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia – odbywa się wg potrzeb, czyli po zaobserwowaniu problemu, postępu, trudności czy specjalnych uzdolnień i zainteresowań ucznia, w miarę możliwości przez dziennik Librus; 
  5. zaproponowanie konkretnych działań pomocnych w pokonywaniu trudności przez ucznia – informacja może być przekazana w formie: ustnej podczas rozmowy, podczas zebrania, konsultacji z rodzicami lub psychologiem, a w formie pisemnej może być przekazywana w postaci e-maila lub w zeszycie, według zaistniałych potrzeb przez dziennik Librus; 
  6. wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny;  
  7. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
  8. udzielanie uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować. 
  9. Elementy oceniania kształtującego uwzględniane w Szkole:
  1. nauczyciel określa cele lekcji i formułuje je w języku jasnym i zrozumiałym dla ucznia oraz sprawdza, czy cel został osiągnięty;
  2. nauczyciel ustala kryteria oceniania (kryteria sukcesu), czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie ucznia, a uczeń wie, co dokładnie będzie podlegało ocenie;
  3. nauczyciel wspiera atmosferę uczenia się, przez pracę z uczniami i rodzicami poprzez:
  1. trwałe wzmacnianie w uczniach poczucia ich wartości,
  2. zwiększanie zaangażowania uczniów w naukę,
  3. zachęcanie uczniów do samodzielności,
  4. stwarzanie uczniom warunków do współpracy,
  5. pogłębianie u uczniów świadomości procesu uczenia się,
  6. pozwalanie uczniom brania odpowiedzialności za własną naukę;
  7. nauczyciel stosuje różne techniki oceniania kształtującego, m.in.: jest zobowiązany do stosowania na swoich zajęciach pytań kluczowych, które skłaniają uczniów do myślenia, ukazują uczniom szerszy kontekst, zachęcają ich do poszukiwania odpowiedzi, angażując w naukę. 
  1. Nauczyciele stosują ocenę kształtującą – jej podstawą jest informacja zwrotna, uwzględniająca to, co uczeń zrobił dobrze, jak i to, co powinien zrobić inaczej. Zawiera ona również wskazówki: w jaki sposób uczeń ma poprawić pracę i w jakim kierunku powinien zmierzać podczas dalszej nauki, dzięki czemu może ona motywować uczniów do pracy – poprawić ich pracę i zaplanować dalszą naukę.  
  2. Ocena kształtująca zawiera następujące cztery elementy:
  1. wyszczególnienie i docenienie pozytywnych elementów pracy ucznia;
  2. odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
  3. wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę;
  4. sugestie, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

§ 16

Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach I-VIII

  1. W Szkole stosuje się następujące zasady oceniania:
  2. zasadę otwartości, zgodnie z którą każdy aspekt podlegający ocenianiu w każdej formie jest znany uczniom oraz ich rodzicom:
  1. oceny są umotywowane, jawne dla ucznia i jego rodziców,
  2. sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli, podczas udostępniania prac obecny jest nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a gdy to nie jest możliwe – inny nauczyciel wskazany przez Dyrektora Szkoły, 
  3. w trakcie oceniania bieżącego nauczyciel rejestruje wyniki szkolnych osiągnięć ucznia w dzienniku Librus, zeszytach przedmiotowych, może prowadzić odrębną teczkę ucznia (klasówki, sprawdziany);
  1. zasadę notowania postępów w nauce – ocena opisowa i informacja zwrotna wpisywane są do dziennika Librus, mogą być wklejane do zeszytu;
  2. zasadę podmiotowości i indywidualizacji, która pozwala na:
  1. umożliwienie uczniom zaprezentowania wiedzy w różnej formie;
  2. udział uczniów w zajęciach wyrównawczych i kołach zainteresowań;
  3. zasadę angażowania się uczniów w system oceniania, zgodnie z którą uczeń:
  1. zna zasady szkolnego oceniania,
  2. dokonuje samooceny i oceny koleżeńskiej,
  3. podejmuje działania związane z poprawianiem osiągniętych wyników;
  4. zasadę przekazywania informacji zwrotnej, do którego dochodzi w następujących formach:
  1. rozmowa indywidualna z uczniem,
  2. rozmowa grupowa,
  3. notatka w zeszycie ucznia,
  4. notatka pod praca pisemną,
  5. informacja drogą telefoniczną dla rodziców,
  6. informacja drogą elektroniczną dla ucznia;
  7. zebranie z rodzicami,
  8. rozmowa indywidualna z rodzicami,
  9. umieszczenie w dzienniku Librus.
  1. Bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
  2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
  1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
  2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
  3. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  1. Dokumentację przebiegu nauczania, w której nauczyciele są zobowiązani rejestrować informacje o osiągnięciach ucznia stanowią: dziennik Librus, arkusz ocen, świadectwo promocyjne, świadectwo ukończenia szkoły. 
  2. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach I-VIII są ocenami opisowymi, formułowanymi według zasad oceniania kształtującego,
  3. W szkole ocenianiu bieżącemu podlegają w szczególności: odpowiedź ustna podczas lekcji, praca klasowa, sprawdzian, kartkówka, samodzielna praca pisemna, inne prace pisemne zapowiedziane i niezapowiedziane, próbny egzamin, pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu, swobodne formy wypowiedzi ustne i pisemne, zaangażowanie podczas lekcji, aktywność podczas lekcji, praca domowa, doświadczenie, samodzielna praca twórcza, projekt edukacyjny, gra dydaktyczna, test zintegrowany.
  4. Przed sprawdzianem i pracą klasową należy określić obowiązujący zakres materiału w postaci informacji zapisanej w zeszycie przedmiotowym i informacji przekazanej w terminarzu w dzienniku Librus.  
  5. Sprawdziany i prace klasowe są obowiązkowe; uczeń, który nie pisał sprawdzianu lub pracy klasowej z usprawiedliwionych przyczyn, powinien je napisać w terminie 2 tygodni od powrotu do Szkoły. Nauczyciel ustala termin z uczniem, termin zostaje wpisany do zeszytu przedmiotowego i wysłany w wiadomości do rodziców w dzienniku Librus. 
  6. Uczeń, który otrzymał ocenę, którą chce poprawić lub niewystarczającą do zaliczenia sprawdzianu lub pracy klasowej, ma możliwość poprawy w terminie ustalonym z nauczycielem. Termin poprawy zostaje wpisany do zeszytu przedmiotowego i wysłany w wiadomości do rodziców w dzienniku Librus.
  7. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez Szkołę na rzecz kultury fizycznej.
  8. Szkoła dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w przypadkach, o których mowa w ustawie o systemie oświaty.
  9. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego albo z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w przypadkach, o których mowa w ustawie o systemie oświaty.

§ 17

Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I-III

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna w klasach I-III uwzględnia:
  1. postępy osiągane przez ucznia w zakresie wszystkich edukacji określonych w podstawie programowej; opisuje sfery rozwojowe ucznia oraz zdobywane w tym zakresie wiadomości i umiejętności.
  2. możliwości ucznia, wkład pracy i wysiłek w wykonywane zadanie, zaangażowanie i aktywność, zachęcając do podejmowania dalszego wysiłku i dodając wiary w możliwości ucznia.
  3. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi, formułowanymi według zasad oceniania kształtującego.

§ 18

Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć, oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
  2. Począwszy od klasy IV śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi, formułowanymi według zasad oceniania kształtującego.
  3. W klasach IV-VIII roczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w stopniach według następującej skali (nazwa stopnia – stopień cyfrowy
  1. celujący – 6;
  2. bardzo dobry – 5;
  3. dobry – 4;
  4. dostateczny – 3;
  5. dopuszczający – 2;
  6. niedostateczny – 1.
  7. Wystawiając roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, nauczyciel bierze pod uwagę następujące wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie:
  8. ocenę celująca otrzymuje uczeń, który:
  1. opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania danych zajęć edukacyjnych w danej klasie,
  2. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
  3. kreatywnie wykorzystuje zdobytą wiedzę, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe;
  1. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w zakresie pozwalającym sprawnie się nimi posługiwać, rozwiązywać samodzielnie większość problemów teoretycznych i praktycznych ujętych programem nauczania danych zajęć edukacyjnych, zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
  2. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w zakresie pozwalającym poprawnie stosować wiadomości, rozwiązywać (wykonywać) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
  3. ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w zakresie pozwalającym rozwiązywać (wykonywać) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności, czasami przy pomocy nauczyciela lub innych uczniów;
  4. ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w ograniczonym zakresie, jednak braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, rozwiązuje – często przy pomocy nauczyciela – zadania typowe o niewielkim stopniu trudności;
  5. ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, nie ma chęci oraz woli ich uzupełnienia, nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela i innych uczniów, rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  1. Uczeń, który osiąga sukcesy w pozaszkolnych konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych; olimpiadach, może uzyskać wyższą ocenę niż wynikającą ze spełnienia kryteriów, o których mowa w ust. 4.  
  2. Nauczyciel ustnie uzasadnia śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną w rozmowie z uczniem.

§ 19

Zasady oceniania zachowania i oceny klasyfikacyjne zachowania w klasach I-VIII

  1. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego – na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym – informuje uczniów oraz ich rodziców o:
  1. warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
  2. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I-VIII uwzględnia następujące podstawowe obszary:
  1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
  2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
  3. dbałość o honor i tradycje szkoły;
  4. dbałość o piękno mowy ojczystej;
  5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
  6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
  7. okazywanie szacunku innym osobom.
  1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca grupy (klasy) po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej grupy (klasy) oraz ocenianego ucznia.
  2. W klasach I-III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ma formę opisową, formułowanymi według zasad oceniania kształtującego, i w ramach obszarów, o których mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:
  1. zaangażowanie;
  2. pomysłowość;
  3. postęp w nauce;
  4. pomoc koleżeńską;
  5. umiejętność współpracy i współdziałania w grupie;
  6. umiejętność rozpoznawania emocji;
  7. przestrzeganie ustalonych norm i zasad;
  8. stosunek do obowiązków szkolnych;
  9. kulturę osobistą.
  10. Ustalenie oceny poprzedza obserwacja ucznia prowadzona w szczególności w następujących obszarach:
  1. stosunek do obowiązków szkolnych:  bycie odpowiedzialnym za swój proces nauki,  wkładanie wysiłku w wykonywaną pracę, bycie uważnym;
  2. kontakt z rówieśnikami: tworzenie zespołów opartych na współpracy, rozwiązywanie konfliktów, szukanie pomocy w rozwiązywaniu konfliktów;
  3. zachowanie zdrowia i bezpieczeństwa: dbanie o higienę osobistą, uczestniczenie w zajęciach ruchowych, wykorzystywanie wiedzy na temat szukania pomocy w sytuacjach zagrożenia;
  4. organizacja własnej pracy: utrzymywanie ładu i porządku w miejscu pracy, umiejętność działania według planu, podejmowanie oferowanych zadań, inicjowanie zadań, pracowanie samodzielnie i w skupieniu.
  5. W klasach IV-VIII śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ma formę opisową, formułowaną według zasad oceniania kształtującego; roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się ponadto według następującej skali:
  1. wzorowe;
  2. bardzo dobre;
  3. dobre;
  4. poprawne;
  5. nieodpowiednie;
  6. naganne.
  7. Ustala się następujące kryteria klasyfikacyjnych ocen zachowania:
  8. ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
  1. wzorowo wypełnia obowiązki szkolne,
  2. rozwija samodzielnie swoje zainteresowania i uzdolnienia,
  3. systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,
  4. bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy, środowiska, samorządu uczniowskiego, kołach zainteresowań,
  5. godnie, kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, okazuje szacunek innym osobom;
  6. godnie reprezentuje szkołę w środowisku (udział w uroczystościach szkolnych, patriotycznych, pracach użytecznych na rzecz szkoły i środowiska itp.),
  7. jest koleżeński, postępuje zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  8. dba o piękno mowy ojczystej,
  9. jest uczciwy w codziennym postępowaniu;
  10. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  1. bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne,
  2. niemal zawsze systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,
  3. bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy, środowiska, samorządu uczniowskiego, kołach zainteresowań,
  4. godnie reprezentuje szkołę w środowisku (udział w uroczystościach szkolnych, patriotycznych, pracach użytecznych na rzecz szkoły i środowiska itp.),
  5. jest uczciwy w codziennym postępowaniu;
  6. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  1. dobrze wypełnia obowiązki szkolne,
  2. jest uczciwy, sumienny, dobrze wywiązuje się z podjętych zadań,
  3. sporadycznie opuszcza zajęcia lekcyjne, ale są to nieobecności usprawiedliwione;
  4. ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
  1. obowiązki szkolne wypełnia bez większych zastrzeżeń,
  2. sporadycznie nie przestrzega statutu Szkoły, po zwróceniu uwagi zmienia swoje postępowanie,
  3. prezentuje bierną postawę w życiu klasy, środowiska, lecz wywiązuje się z narzuconych zobowiązań,
  4. sporadycznie opuszcza zajęcia lekcyjne, w tym ma nieobecności usprawiedliwione i nieliczne nieobecności nieusprawiedliwione, często się spóźnia;
  5. ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
  1. często nie przestrzega zapisów statutu Szkoły,
  2. sporadycznie opuszcza bez usprawiedliwienia zajęcia lekcyjne, 
  3. nie wykazuje poprawy mimo podjętych w stosunku do niego działań wychowawczych,
  4. bywa wulgarny, arogancki wobec kolegów i osób dorosłych;
  5. ocenę naganną otrzymuje uczeń, w przypadku którego zachodzi jeden z poniższych warunków:
  1. bardzo często nie przestrzega postanowień statutu Szkoły, a podjęte w stosunku do niego udokumentowane działania wychowawcze nie odniosły pozytywnego skutku,
  2. nie uczęszcza na zajęcia lekcyjne i nie usprawiedliwia swojej nieobecności,
  3. samowolnie opuścił teren Szkoły w czasie zajęć lekcyjnych bez uprzedniej zgody nauczyciela, 
  4. jest wulgarny, arogancki wobec kolegów i osób dorosłych,
  5. swoim postępowaniem wywiera zły wpływ na kolegów,
  6. niszczy mienie szkolne lub mienie prywatne innych osób,
  7. jest odpowiedzialny za pobicia, wymuszenia, kradzieże na terenie szkoły i poza nią.
  1. W przypadku dużego zaangażowania ucznia w życie szkoły lub szczególnej aktywności pozaszkolnej wychowawca może podwyższyć ocenę zachowania ucznia o 1-2 oceny.
  2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
  1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
  2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły. 

§ 20

Tryb klasyfikacji

  1. Przez śródroczną klasyfikację należy rozumieć okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, natomiast przez roczną klasyfikację uczniów należy rozumieć podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustalenie rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach I-III w przypadku obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć, a w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
  2. Na 14 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są zobowiązani poinformować ucznia (ustnie) i jego rodziców (przez wpis w dzienniku Librus) o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a nauczyciel wychowawca ma obowiązek poinformować ucznia (ustnie) i jego rodziców (przez wpis w dzienniku Librus) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. 
  3. W przypadku nieobecności odpowiednio nauczyciela lub wychowawcy Dyrektor Szkoły może polecić przygotowanie i wpisanie do dziennika informacji o przewidywanych ocenach innemu nauczycielowi uczącemu w danej grupie (klasie).
  4. W terminie między wystawieniem przewidywanej oceny a wystawieniem oceny może ona ulec zmianie, stosownie do dokonań ucznia w tym okresie.
  5. Uczeń, który chce otrzymać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych, lub jego rodzice, może złożyć do nauczyciela prowadzącego te zajęcia edukacyjne, nie później niż dwa dni robocze od dnia wpisania w dzienniku Librus przewidywanej oceny, pisemny wniosek o umożliwienie uczniowi podwyższenia oceny. 
  6. Nauczyciel ustala termin i formę, w której możliwa będzie weryfikacja spełnienia przez ucznia wymagań na ocenę wyższą, i informuje o tym rodziców ucznia za pomocą wpisu w dzienniku Librus. weryfikacja jest możliwa nie później niż dwa dni przed terminem ustalenia ocen.
  7. Uczeń, który chce otrzymać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, może złożyć do nauczyciela wychowawcy, nie później niż dwa dni robocze od dnia wpisania w dzienniku Librus przewidywanej oceny, pisemny wniosek o rozważenie podwyższenia oceny, zawierający uzasadnienie wskazujące fakty, które mogą mieć znaczenie dla uzyskania oceny wyższej, odwołujące się do obszarów, o których mowa w § 19 ust. 2. Podczas rozpatrywaniu wniosku wychowawca może zasięgnąć dodatkowej opinii nauczycieli lub uczniów danej grupy (klasy). 
  8. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału  nie później niż trzy dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej. 
  9. Klasyfikacyjne zebranie Rady Pedagogicznej w pierwszym półroczu odbywa się w styczniu danego roku szkolnego, a w drugim półroczu – w drugiej połowie czerwca danego roku szkolnego. Daty zebrań klasyfikacyjnych ustala się na początku tego roku szkolnego i zatwierdza podczas pierwszego zebrania Rady Pedagogicznej w danym roku szkolnym.
  10. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
  11. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 10, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  12. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
  2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  1. Skład i zasady pracy komisji, o których mowa w ust. 12, w tym szczegółowe zasady i sposób przeprowadzania w Szkole sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, określają ustawa o systemie oświaty oraz przepisy w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
  2. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
  3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  4. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. 
  5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza Szkołą.
  6. Zasady i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w ust. 15-17, określają ustawa o systemie oświaty oraz przepisy w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.  
  7. Na egzaminie klasyfikacyjnym z danych zajęć edukacyjnych ucznia obowiązują wszystkie wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego w danej grupie (klasie) programu nauczania tych zajęć.
  8. Śródroczny egzamin klasyfikacyjny z zajęć edukacyjnych nie może się odbyć później niż przed rozpoczęciem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w II półroczu. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego śródrocznego do rozpoczęcia II półrocza, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do 31 marca danego roku szkolnego.
  9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
  10. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. 
  11. Zasady i sposób przeprowadzania egzaminu poprawkowego, o którym mowa w ust. 22, określają ustawa o systemie oświaty oraz przepisy w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 
  12. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  13. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń, o których mowa w ust. 10, a także inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia – jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom. Wgląd odbywa się na terenie szkoły, w obecności wychowawcy albo nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, albo Dyrektora Szkoły lub osoby przez niego wskazanej. Osoba udostępniająca do wglądu uzgadnia termin wglądu z uczniem lub jego rodzicem. 

§ 21

Warunki promocji

  1. Uczeń klasy I-III otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
  2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na wniosek wychowawcy grupy (klasy) po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy grupy (klasy).
  3. Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, z zastrzeżeniem ust. 4. 
  4. Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
  5. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  6. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, do średniej ocen, o której mowa w ust. 5, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
  7. Ocena z religii/etyki nie ma wpływu na promocję ucznia.

§ 22

Sposoby informowania rodziców

  1. Wychowawcy grup (klas) oraz nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są zobowiązani do powiadamiania rodziców uczniów o postępach w nauce i trudnościach ich dzieci w następujących formach:
  1. poprzez dziennik Librus;
  2. zebrania z rodzicami;
  3. konsultacje indywidualne z wychowawcami lub nauczycielami (inicjowane zarówno przez rodzica, jak i nauczyciela);
  4. informacja telefoniczna – rozmowa z rodzicem. 
  1. Powiadamiania rodziców o osiągnięciach i trudnościach ich dzieci powinny być odnotowywane przez wychowawców i nauczycieli w dzienniku Librus. 
  2. Wychowawca zobowiązany jest do powiadomienia rodziców o zmianach organizacji pracy Szkoły poprzez dziennik Librus. 

§ 23

Procedury postępowania z uczniem przyjętym do Szkoły w trakcie cyklu edukacyjnego

  1. Rodzice przyszłego ucznia po dostarczeniu do Szkoły deklaracji chęci zapisania dziecka do Szkoły Mozaiki zostają zaproszeni na rozmowę z Dyrektorem Szkoły.
  2. Po podpisaniu umowy na usługi edukacyjne uczeń zaczyna uczęszczać na zajęcia edukacyjne. 
  3. Wychowawca klasy zapoznaje rodziców i ucznia z zasadami działania i dokumentacją Szkoły: statutem Szkoły, w tym szczegółowymi warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego, zasadami współpracy rodzica ze Szkołą, programem wychowawczo-profilaktycznym Szkoły.
  4. Wychowawca analizuje arkusz ocen ucznia z poprzedniej szkoły i porównuje ramowe plany nauczania. Informuje Dyrektora Szkoły o dostrzeżonych różnicach w ramowych planach nauczania, a Dyrektor Szkoły informuje nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia edukacyjne o możliwych różnicach programowych. 
  5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne określa pisemnie (w dzienniku Librus) zdiagnozowany zakres różnic programowych oraz ustala harmonogram uzupełnienia tych różnic. Uzupełnienie następuje równolegle do bieżącej szkolnej pracy ucznia. 
  6. Rodzic zobowiązuje się na piśmie do pomocy uczniowi w uzupełnieniu różnic programowych z poszczególnych zajęć edukacyjnych zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.

§ 24

Ewaluacja

  1. Dyrektor Szkoły przynajmniej raz w ciągu roku szkolnego przedstawia Radzie Pedagogicznej ogólne wnioski z funkcjonowania szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
  2. Uwagi zgłaszane do Dyrektora Szkoły przez nauczycieli, uczniów i rodziców mogą podstawą do dokonywania analizy i zmian w statucie Szkoły.

ROZDZIAŁ  VIII

Postanowienia końcowe

§ 25

  1. Zmiany w statucie Szkoły i decyzja o likwidacji Szkoły należą do kompetencji osoby prowadzącej Szkołę. 
  2. Statut Szkoły powinien być stale dostępny dla wszystkich zainteresowanych. 
  3. We wszelkich sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszego statutu decyzje podejmuje osoba prowadząca Szkołę. 
  4. Statut Szkoły wchodzi w życie z dniem 19 listopada 2024 r. 

Wersja statutu:  19.11.2024